Велики произвођачи грађевинских сировина закључили су прве уговоре са ЕПС-ом о куповини гипса и пепела из Костолца, што је значајан помак у искоришћењу ових материјала у примењеној индустрији. Очекује се да потражња буде знатно већа када се ставе у функцију Пристаниште у Костолцу и железничка пруга од ТЕ „Костолац Б“ до станице Стиг. За сада се материјал испоручује искључиво камионским превозом, а грађевинари очекују јефтинији начин транспорта. 

Постројење за одсумпоравање димних гасова користи методу влажног кречњака, на основу које се кречњачка суспезија у апсорберима распршује и доводи у контакт са димним гасовима, где се процесом апсорпције уклања SO2 из димног гаса, а као резултат реакције се формира гипс, који се отпрема на депонију гипса или се испоручује на тржиште као одлична сировина за грађевинарство. Ово постројење производиће око 450.000 тона гипса годишње и већ је уговорена одређена испорука.

Замена за шљунак

Постоје велике могућности да путна привреда почне са коришћењем шљаке и гипса за израду подлоге путева уместо изузетно скупог шљунка, што је случај у свим земљама чланицама Европске уније. То би олакшало и послове на депоновању пепела и шљаке. 

Интересовање за куповину гипса на тржишту постоји и стално се повећава број фирми које се баве производњом грађевинског материјала, по угледу на цементаре „Лафарж“, „Косјерић“, „Поповац“ и „Конел“. Прошле и ове године они су се изјаснили о потребама за 180.000 тона, а уговори су потписани за 125.000 тона гипса. 

 За сада се гипс одлаже на модерно изграђену депонију, која је у саставу целокупног система одсумпоравања.

 Цементаре су показале потребу за 35.000 тона пепела, а у овој години реализована је продаја готово 9.000 тона. Купцима је у 2020. испоручено 26.467 тона пепела и 8.000 тона гипса. 

                                                                                                                             Р. Н.

Share.

Comments are closed.

Skip to content