Како се годинама уназад велики број грађана жали на увећане рачуне за мобилне телефоне, из Центра за безбедност, истраге и одбрану ДБА саопштавају да је на делу превара и легална пљачка.

Наиме, реч је о ВАС (VAS – value added service) порукама које омогућава мобилни оператер. У њих спадају хуманитарни бројеви, гласање у емисијама, пријаве за банковне рачуне, провера превоза и слично. Те поруке наплаћују трећа лица, а не оператер. Међутим, када се сагледају процес и последице, у Центру за безбедност, истрагу и одбрану оправдано постављају питање да ли су и оператери саучесници у овим радњама?

У саопштењу објашњавају на који начин поменуто функционише:

– Одређена фирма узме у закуп неки од четвороцифрених бројева и огласи их за кориснике који желе да се претплате на њихов сервис. Након тога, посредством спам банера или одређених сервиса узимају бројеве мобилних телефона грађана и самостално их пријављују на неке од сервиса као што су хорскопи, игрице, видео клипови и слично. Иначе, све то раде без знања корисника, јер у листингу не постоји смс порука као захтев да је корисник желео да се претплати на неки од сервиса.

– Kада корисник примети увећане рачуне за мобилне телефоне и позове техничку подршку оператера, као одговор углавном добије понуду да му се блокирају све врсте ВАС сервиса. То је међутим проблематично јер може да огрничи и коришћење неких других апликација које су важне за корисника. Kада оператеру објасните да се нисте пријавили за конкретни сервис, обично крену са објашњењем да сте можда кликнули на неки банер, што је практично немогуће. Између осталог, то би значило и да те фирме самостално могу да пријаве нечији број на своје сервисе.

У саопштењу се даље наводи да су оператери дужни да санкционишу такве фирме, али се то не догађа. Указују и на то да се последњих неколико година углавном исте фирме корисницима намећу своје услуге. Отуда и питање зашто оператери не чине ништа како би заштитили своје кориснике?

– Центар за безбедност, истраге и одбрану ДБА апелује на грађане да добро провере своје рачуне и да провере каква је ситуација са делом рачуна где стоји ВАС (VAS) сервиси, односно да проверавају своје смс поруке како би били сигурни да их неко без њиховог знања није пријавио на некакав сервис. Уколико се то догоди, потребно је да се јаве оператеру, да се обрате Удружењу за заштиту потрошача и да поднесу пријаву за превару против фирме која их је на своју руку пријавила на сервисе, саветује се на крају саопштења.

Share.

Comments are closed.

Skip to content