ИСКУСТВА МЛАДИХ СА УПОЗНАВАЊЕМ ПРЕКО ИНТЕРНЕТА
Друштвене мреже представљају савремени начин комуникације, поготово међу млађим генерацијама. Истраживања су показала да више од 80 процената младих у Србији користи Инстаграм на којем проведу свакодневно више од 3 сата („Ставови младих у Републици Србији о утицају и значају друштвених мрежа“, ЦКПС).
-Имати профил на друштвеним мрежама постаје врста императива за младе који желе бити у току са актуелним дешавањима. Ко нема профил на Инстаграму једноставно није „ин“ и то само по себи не представља проблем. Проблем настаје када друштвене мреже, поред извора информисања и комуникације, постану доминантан репер за креирање и преиспитивање слике о себи. Корисници на друштвене мреже пласирају свој „идеални селф“, односно онај део своје личности и живота који сматрају пожељним, прихватљивим и одобравајућим. На тај начин стварају се идеалне слике о људима који живе савршене животе, каже психолошкиња Маријана Лазић.
ИСКУСТВА МЛАДИХ У УПОЗНАВАЊУ ИНТЕРНЕТ ЉУДИ
Како и сами желимо да пласирамо што савршенију слику нашег живота, тако желимо да имамо неког поред себе са ким би ту савршеност поделили. Зато је најлакша опција проналажеља сродне душе управо на друштвеним мрежама. Међутим, није све тако савршено каквим се чини. Може доћи до великих разочарења, а ретки су они који су стварно нашли своју праву љубав. Једна од мојих саговорница је доказала да није све у лепом лицу и слатким надимцима.
– Када на инстаграму угледате згодног, високог дечка који доста путује и тренира кошарку не преостаје вам ништа друго до замишљања како бисте били леп пар, рекла је моја саговорница док се присећала свог разочаравајућег искуства упознавања дечка из снова. На првом састанку сам схватила да сем лепог изгледа, уживо нема шта да ме привуче код њега што је резултовало губљењем сваког контакта са њим.
Маријана је ову ситуацију објаснила са стручног аспекта:
– До овакве ситуације најчешће долази након првог упознавања уживо јер скоро 80 одсто њихове комуникације била је невербална комуникација која у виртуалном свету губи свој драгоцени утицај и сврху. Такође, скривајући се иза аватара, надимака и неретко лажних фотографија губи се аутентичност и одговорност у комуникацији, а неретко се дешавају и ризични контакти чије опасности млади често нису свесни.
Да све није тако једноставно у проналажењу сродне душе доказала нам је још једна саговорница.
– У данашње време чим уплетете емоције у неки однос све пропада, прокоментарисала је она и започела причу о свом искуству.
– Наш однос се заснивао на поверењу, доста смо се трудили да верујемо једно другом иако се нисмо знали уживо. За четири месеца познанства изашли смо само једном на састанак. Како смо потврдили осећања једно према другом он је одлучио да ме уклони са једне од друштвених мрежа и прекине сваки контакт са мном.
Познато је да се углавном више мушкарци јављају девојкама путем друштвених мрежа, па сам том приликом потражила мушке саговорнике како бих сазнала да ли су имали више среће у проналажењу сродне душе преко интернета. Саговорник је био отворен за сарадњу те је навео да га код девојака углавном привлачи плава коса и плаве очи што га је и привукло код једне девојке и додао још:
– Знали смо се из виђења, али смо комуникацију започели преко инстаграма где смо имали доста заједничких тема. Моје мишљење о њој се мења када смо се упознали уживо, схватио сам да иако имам осећања према њој не могу олако да пређем преко њеног понашања па смо остали само пријатељи.
-Друштвене мреже нам откривају свет разноликости и различитости, у томе лежи потенцијална вредност. Потребно је да развијемо критичку свест и да садржају који је пласиран на друштвеним мрежама приступимо кроз призму преиспитивања, а не пуког прихватања. Савремено друштво намеће брз темпо живота, инстант задовољства и инстант пријатељства и везе које се успостављају и прекидају једним кликом, упозорава Маријана Лазић.
КАКО МЛАДИ СХВАТАЈУ УПОЗНАВАЊЕ ПРЕКО ИНТЕРНЕТА?
Искуства мојих саговорника отворила су нова питања о вечитим недоумицама када је упознавање преко интеренета у питању. Како бих дошла до одговора на ова питања, спровела сам анкету преко друштвених мрежа где су млади износили своје мишљење о томе како и на који начин допиру до других људи на друштвеним мрежама и колико су друштвене мреже уопште меродавне за упознавање.
Двадесет испитаника је пристало да изнесу своје мишљење на ову тему.
Шта вам је пресудно да некој особи пошаљете захтев за пријатељство на некој друштвеној мрежи?
– Углавном пошаљем захтев особи коју знам или ако ми се неко свиди па желим боље да га упознам.
На питање шта вам је пресудно у томе да вам неко постане одбојан на друштвеним мрежама већина саговорника је дала сличан одговор:
– Ако се дописујемо онда ће ме вероватно одбити његово понашање, али ако је реч о томе како пласира себе на друштвеним мрежама онда би ми био одбојан кад би постављао нешто неумесно, нешто што естетски није лепо за око.
Ако особа са којом се дописујете нема привлачне фотографије на профилу и не води рачуна о самом изгледу профила, да ли вас то аутоматски одбија од те особе или желите да га упознате уживо и схватите какав је заправо?
На ово питање су углавном сви одговорили да им не смета неуредан профил особе са којом се дописују, а једна саговорница је истакла следеће:
– На друштвеним мрежама не постоји идеалан тип, сви се труде да представе себе у што бољем светлу, а мали број заправо зна ко су они заправо иза савршених инстаграм објава.
Ово питање употпунила је и психолошкиња Лазић:
-Велики део активности на друштвеним мрежама млади проводе пратећи профиле познатих људи који носе скупу гардеробу, путују на егзотичне дестинације и живе стилом живота који је већини младих недостижан, а поставља им се као стандард коме треба да теже. Када узмемо у обзир колико времена и новца, као и подршке разних професионалаца, познате личности инвестирају у фотографије и снимке које пласирају на друштвене мреже није тешко закључити у којој мери поређење са идеалним животима других људи доводи до осећаја неадекватности, незадовољства и ниског самопоуздања младих.
Шта сматрате искренијим, упознавање преко инстаграма или упознавање уживо?
На ово питање су саговорници истакли да упознавање преко интернета никада не може бити исто као упознавање уживо, док су поједини тврдили да су људи опуштенији преко друштвених мрежа, други су тврдили да је упознавање најискреније управо уживо.
Такође, нисам могла да изоставим вечиту полемику ко треба да направи први корак у ступању у контакт са другом особом. Одговори су били подељени.
Од двадесет испитаника, седамнаест је потврдило да се у највећој мери мушкарци први јављају преко друштвених мрежа, док је један испитаник истакао да и мушкарци и жене подједнако чине први крак у упознавању.
Седамнаест испитаника се сложило да и девојке могу прве да се јаве, три испитаника су тврдила да само мушкарци морају први да се јаве, док је једна саговорница додала да самим чином првог корака у ступању у контакт мушкарац показује колики је џентлмен.
Мали број испитаника је истакао да су некада имали направљен профил на правим апликацијама за упознавање и то само из забаве, а не да би некога стварно упознали. Углавном су се сви испитаници сложили да млади највише упознају људе преко инстаграма.
Маријана је употпунила ову тему истичући своје стручно мишљење и савет за младе:
-Важно је да млади буду у контакту са својим врлинама, вредностима, жељама и амбицијама, пратећи себе, своје потребе и стандарде, а не стандарде других људи. Увек ће бити оних који су од нас по нечему бољи и оних који су у неким областима мање успешнији од нас. Важну улогу у животу младих имају и родитељи који у великој мери утичу на њих и зато је њихова улога у том добу кључна, јер имају прилику да детету помогну да направи дистинкцију између реалног и виртуелног живота и између идеалног и аутентичног начина живљења. Такође, важну улогу има и школска едукација младих на тему интернет сигурности која је од круцијалног значаја у овом домену.
Сагледавши искуства саговорника и резултате анкете, долазимо до закључка да је најбоље изаћи напоље и потражити сродну душу, јер ћете једино тако добити перфектну слику стварности без употребе филтера за улепшавање.
Ауторка: Кристина Стевановић
“Пројекат се реализује у оквиру Програма малих медијских грантова који финансира Амбасада САД а администрира Медиа и Реформ Центар Ниш. Ставови, мишљења и закључци изнесени у пројекту нужно не изражавају ставове МРЦН и Амбасаде САД већ искључиво аутора.“