За рударе Површинског копа „Дрмно“ година на измаку била је напорна и пуна изазова, али су остварени добри резултати, оцењују у рударском сектору Огранка „ТЕ-КО Костолац“.
Упоредо се радило у неколико праваца: на испуњавању производних задатака, стварању неопходних услова за рад основне рударске механизације и реализацији инвестиционих планова.
− Током године имали смо континуирану производњу угља и откривке која је углавном била изнад месечних биланса. Верујем да ћемо до краја године не само остварити већ и премашити предвиђене планове − рекао је Веселин Булатовић, директор за производњу угља у огранку „ТЕ-КО Костолац“. − Производња угља биће на нивоу биланса од 9,35 милиона тона или за који проценат већа. План откривке за ову годину је 46,5 милиона кубика, али верујем да ће се откопати око 48 милиона кубних метара јаловине. Ако се то оствари, биће то уједно и највећа производња откривке у историји копа. То је и логично ако се има у виду чињеница да је нови шести јаловински систем ушао у другу годину рада.
Булатовић каже да је на фронту ископавања угља, на око 500 до 600 метара до западне границе лежишта, дошло до природног залегања угљеног слоја, па се у овој зони појавила још једна етажа на откривци.
− То је решено тако што смо багер СРс 470 преместили на откривање угља, јер је угљени багер ведричар на оправци. Када почне да ради угљени багер ведричар, на производњи угља биће поново три багера – рекао је Булатовић.
Он је нагласио да је у управи ЕПС-а за производњу угља у току израда иновиране студије Површинског копа „Дрмно“, која ће третирати и појаву залегања угља, као и начин да први јаловински систем добије нову рударску опрему.
− Током године редовно смо обезбеђивали и угаљ за рад термоенергетских капацитета у Свилајнцу и Обреновцу. Све уговорене обавезе биће испуњене у испоруци комадног угља. Неопходно је да се годишња количина комадног угља испоручује континуирано сваког месеца на начин како је технички могуће. Верујем да ће се ускоро почети с таквом испоруком – објаснио је Булатовић.
Што се тиче реализације инвестиционих пројеката, Булатовић каже да је највећа инвестиција у овој години изградња линије одводњавања ЛЦ-18, на којој се радови на бушењу бунара приводе крају. Урађене су и истражне бушотине по трасама будућих линија бунара ЛЦ-19 и ЛЦ-20 у циљу израде пројектне документације.
− Надам се да ће до почетка априла 2022. године бити завршена комплетна изградња ЛЦ-18 линије бунара са одводним цевоводом. За 2022. годину планирана су средства за изградњу нове ЛЦ-19 линије бунара – каже Булатовић.
Он објашњава да је друга важна инвестиција изградња контејнерског насеља на крајњој западној граници копа у непосредној близини трафостанице „Рудник 4“.
− Поступак јавне набавке и уговарање посла треба ускоро да се заврше, а план је да се на пролеће запослени уселе у ново насеље. Коп је доста напредовао и сада се радници до радног места превозе из контејнерског насеља у Дрмну. До рударских система треба им око пет-шест километара на почетку и крају смене. Зато смо желели да створимо услове да се скрати путовање – додаје он.
Оправдана стратегија
Булатовић подсећа да је пословна политика ЕПС-а односно копа да се набави опрема Б-2000 јер се и даље рачуна на лежиште „Костолац Запад“. Та опрема са већим снагама и ширинама трака биће потребна у будућности.
− Прича о енергетској кризи је показала да је таква стратегија оправдана с обзиром на постојеће капацитете копа „Дрмно“. Не треба заборавити да су термоенергетски капацитети инсталисани у Дрмну савремени, са урађеним свим еколошким пројектима, и нема дилеме да они треба да раде докле год на овом подручју има угља − сматра Булатовић.
У ново контејнерско насеље биће смештени запослени који раде на шестом, трећем, четвртом и првом БТО систему. Уговорена је и изградња пута у дужини од 1.170 метара, ширине шест метара, који ће из Археолошког парка „Виминацијум“ водити до новог контејнерског насеља. Планирана је изградња и великог паркинг простора како за приватна возила тако и за возила и машине помоћне механизације. Према Булатовићевим речима, крајем новембра завршени су радови на асфалтирању стационарног пута дуж западне границе копа. Раде се и етажни путеви на копу тако да се у овој области ситуација поправља.
− Све је то у функцији подизања ефективног радног времена рударских система. Уз набавку квалитетних резервних делова за основну рударску механизацију, имаћемо несметано снабдевање блокова и мирнији рад без тензија. Склопљен је уговор за набавку гусеничних чланака за багере СРс 2000 и редукторе за системе 1400 и 1800, а испоручено је и осам бубњева за комплетирање наручених редуктора. Ове године покренута је набавка две погонске станице Б-2000 – рекао је Булатовић.
Р.Н.