Транспорт новог багера „SchRs 1400“ од монтажног плаца до радне локације завршен је. У наредном периоду предвиђено је да багер ради у режиму пробног рада. У реалним радним условима биће тестиране експлоатационе карактеристике и сва друга техничка својства машине.
Реч је о савременом роторном багеру који је део инвестиције шестог рударског система на Копу „Дрмно“ који ће допринети повећању производних капацитета са садашњих 9 на 12 милиона тона угља годишње.
Од локације на којој је монтиран до позиције на којој ће радити, колос тежак 3.115 тона, дугачак 164 метра и висине 45 метара прегазио је пут од око седам километара. Транспорт багера оваквог габарита сврстава се у ред технички захтевних послова са повећаним ризиком у коме учествује велики број људи.
– Транспорт багера био је велики подухват, али је реализован без проблема, иако траса до радног одредишта није била баш једноставна. Прошли смо равним делом трасе дуж источне границе копа, потом смо два пута прелазили преко регионалне саобраћајнице која води за Кличевац, испод 110-киловолтног регионалног далековода до уласка у контуре Копа „Дрмно“. Затим је уследио спуст низ рампу до радне етаже на којој је предвиђено да багер почне са пробним радом. У овом послу учествовао је велики број радника различитих струка и занимања који су професионално урадили посао. Све време смо имали одличну логистичку подршку свих служби Копа „Дрмно“ и ПД „Аутотранспорт“. Међусобна комуникација била је одлична, што је све допринело да се транспорт успешно заврши. Истакао бих и чињеницу да су запослени у фирми „Електроисток изградња“ 24. априла били на висини задатка. По веома јакој кошави и уз велике напоре демонтирали су жице са тридесетометарских стубова 110-киловолтног регионалног далековода како би нам створили услове за наставак транспорта багера према копу, истакао је Александар Пантић, шеф шестог БТО система.
Рајко Николић, главни пословођа на шестом јаловинском систему, у први план истиче тимски рад.
– Током транспорта имали смо две теже деонице пута. Једну од око 1.300 метара, која нас је водила кроз оранице испод два далековода, где је требало направити велики радијус како бисмо ухватили правац према контурама копа. По уласку у коп, машину је требало спустити низ рампу дужине 1.040 метара са нагибом од пет одсто, са висинском разликом од 50 метара. Са коте 115 спустили смо се на коту 69. Ова деоница транспорта захтевала је од свих учесника повећану будност и опрезност. Транспорт багера окончан је доласком машине до погонске станице 5/2. С обзиром на вредност багера и његов значај за развој Копа „Дрмно“, током транспорта ништа није било препуштено случају, сазнајемо од Николића.
Багером је управљао и Драган Живковић, један од најстаријих багериста на Копу „Дрмно“, са 42 године радног стажа.
– Најтеже ми је било на самом почетку транспорта багера, јер се тада човек оперативно упознаје са његовим могућностима. Из кабине се не види много, тако да је добра комуникација са људима, који воде транспорт, представљала предуслов за успешно обављање посла, каже Живковић
Комплетан транспор протекао је под надзором представника кинеске компаније ЦМЕК и немачког „Тисен Крупа“ .
Р.Н.