Марија Банзић, Бојан Лешовић, Ивана Ковачевић и Јасна Јовановић

У организацији Регионалне привредне коморе Браничевског и Подунавског управног округа и Службе за дуално образовање и образовне политике ПКС, 15. децембра, у Регионалном центру за професионални развој запослених у образовању у Смедереву, одржана је инфо сесија на тему дуалног образовања. Ово је пета у низу инфо сесија коју Служба за дуално образовање и образовне политике Привредне коморе Србије организује широм земље у циљу промоције дуалног образовања и информисања привредника. Представници ПКС разговарали су са привредницима о изменама  Закона о дуалном образовању које су ступиле на снагу у септембру ове године, образовним профилима, бенефитима које послодавци имају укључивањем у  дуално образовање, као и процедури укључивања и роковима за подношење изјава на порталу Привредне коморе Србије.

                                                        ДЕСЕТ НОВИХ ОБРАЗОВНИХ ПРОФИЛА

-Важно је напоменути, да ће за наредну школску 2024 /2025. годину у понуди бити 83 образовна профила за реализацију по дуалном моделу, што је чак 10 више у односу на претходну годину. Ми се заиста трудимо да сваке године иновирамо листу образовних профила у складу са информацијама које добијамо из привреде. Број образовних профила по дуалном моделу образовања је сваке године све већи. Сви привредници имају могућност да на порталу Привредне коморе Србије наведу профиле који су им потребни, а који се тренутно не реализују по дуалном моделу образовања. У септембру 2023. године наступиле су измене Закона о дуалном образовању и сада је процедура укључивања компанија у овај модел образовања поједностављена, нагласила је Јасна Јовановић, задужена за послове дуалног образовања у РПК Пожаревац.

Самостали саветник у Служби едукације ПКС Марија Банзић је истакла да су измене у Закону о дуалном образовању биле мотивисане и подстакнуте искуствима са терена. Дуално образовање јесте модел формалног средњег стручног образовања ученика који теоријско знање стичу у школама, а учењем кроз рад стичу и практична знања у реалном радном окружењу код послодаваца. То је модел заснован на потребама привреде.

Са инфо сесије

-На тај начин кроз нашу директну и непосредну комуникацију са привредом, ми сазнајемо који су дефицитарни кадрови које привреда тражи. Такође, једна од битних ставки јесте да је управо овај модел образовања и законски регулисан Законом о дуалном образовању, наглашава Банзић.

Бенефити за послодавце јесу школовање кадрова у складу са потребама привреде и то је један од начина да се на системски и квалитетан начин обезбеде дефицитарни кадрови. Ти кадрови ће се брже укључивати у радне процесе у компанији, научити стандарде по којима компанија послује и самим тим се и трошкови обучавања нових радника смањују. Такође, привреда учествује у изради плана и програма наставе и учења кроз давање описа послова који се касније кроз стандард квалификације уводе у образовне профиле. Из године у годину, расте интересовање за дуално образовање како код привреде, тако и код ученика. Самим тим повећава се број школа које учествују у дуалном образовању, као и број образовних профила. За школску  2024/2025. годину  привредницима се пружа могућност да изаберу тражене профиле. У понуди су укупно  83 профила, из 11 подручја рада, а од тога је 10 нових образовних профила.

                                              ПОВЕЋАЊЕ ОБИМА УЧЕЊА КРОЗ РАД

Измена  Закона о дуалном образовању, доноси промене у начину акредитације компанија тј. провери испуњености услова за извођење учења кроз рад код послодавца. Процедура акредитације је можемо рећи сада поједностављена. Новост је и предуговор о дуалном образовању који је потребно припремити пре него што уопште компанија уђе у процес акредитације. Ученици ће новим изменама моћи више сати да  проводе на учењу кроз рад код послодавца. Предвиђена је финансијска подршка школама и привреди.

Путем тренинг алијанси биће превазиђена потешкоћа која се појавила код малих послодаваца или послодаваца који су уско стручни и не могу да испуне све исходе које прописује школски  план и програм. На тај начин ће се повезивати мања предузећа, предузетници и микро предузећа која желе да се укључе у дуални модел образовања.

Један од нових појмова су и тренинг центри, и ту се може реализовати учење кроз рад до највише 30 процената плана и програма. То је такође један од начина на који ученици могу да испуне своје исходе учења. Програм реализације учења кроз рад је још један од докумената који ће се развијати у сарадњи послодаваца и школе и биће један од кључних докумената које је потребно доставити ради акредитације.

                           РОК ЗА ПРИЈАВУ ПОСЛОДАВАЦА 15. ЈАНУАР 2024. ГОДИНЕ

Представник Службе за дуално образовање и образовне политике ПКС Бојан Лешовић је рекао да је уписна политика процес који има задатак да потребе привреде прикупи на основу изјава које послодавци подносе на порталу Привредне коморе Србије. Ти подаци се генеришу, прослеђују Министарству просвете и Канцеларији за дуално образовање.

-Кораци  за укључивање послодаваца у дуално образовање су веома лагани и јасни. Први корак је креирање профила на порталу дуалног образовања. Други корак је подношење захтева за проверу испуњености услова за извођење учења. Трећи  корак је креирање изјаве о спремности послодавца да се укључи у дуално образовање. Након креиране изјаве постоји рок од десет дана да послодавац поднесе  документацију  за акредитацију. Документација се подноси Регионалној привредној комори Браничевског и Подунавског управног округа. Једна од обавеза послодавца је ангажовање инструктора који мора да има минимум исти степен стручне спреме  као ученик који долази на учење кроз рад и три године радног искуства на пословима за које се ученик школује. Када се компанија акредитује предуговор прелази у форму уговора о дуалном образовању. који потписују законски заступници средњих стручних школа и привредника. Друга врста уговора је уговор о учењу кроз рад који се склапа са законским заступником ученика и законским заступником компаније. Након овога следи распоређивање ученика и прави се одабир у сарадњи са тимом за каријерно вођење и саветовање у школи, који евидентира потребе и жеље ученика, рекао је Лешовић.

Следи материјално и финансијско обезбеђивање ученика. Материјално обезбеђивање садржи четири елемента: обезбеђивање основне опреме и средстава за рад, накнаду стварних трошкова превоза, обезбеђивање топлог оброка, осигурање ученика и финансијску надокнаду за време проведено на учењу кроз рад.. Што се тиче финансијског дела, ученик по Закону о дуалном образовању има право на 70 одсто новчане накнаде од минималне цене рада за сваки сат проведен на учењу кроз рад. Овај део новчане накнаде не подлеже порезу.

С обзиром да је у току креирање плана уписа у први разред средњих стручних школа, за школску 2024/2025. годину, Јасна Јовановић позвала је послодавце да се укључе у дуално образовање и да потребе за квалификованим кадровима искажу на порталу Привредне коморе Србије. Рок за пријаву послодаваца је 15. јануар 2024. године. Уколико постоји потреба за додатним информацијама и појашњењима привредници могу да закажу и индивидуални састанак у Регионалној привредној комори Пожаревац.

                                                                          Д.Динић

Share.

Comments are closed.

Skip to content