2020-04-03T23:45:08+02:00 4. априла, 2020. 04:50 |

Најтеже је кад свиће

ТРЕЋА СМЕНА НА ПОВРШИНСКОМ  КОПУ „ДРМНО“:  Новинарска екипа посетила раднике у ноћној смени на производњи угља и откопавању јаловине 

Производни рад у рударским условима увек је био тежак. Поготову ако је то рад у трећој смени, под окриљем ноћи. Управо тако се годинама ради на копу „Дрмно“ који су недавно, током треће смене обишли представници „седме силе“. 

 


Владан Васић

Владан Васић, дипломирани инжењер рударства, десет година ради по сменама и не памти колико је ноћи прове као сменски инжењер, односно, као најодговорнији човек на копу. Објашњава да у сменама овде ради између 330 и 360 радника од којих је највећи број у производњи на седам система, а око 60  до 70 у службама које пружају логистичку подршку. Производни процес, који траје 365 дана у години, одвија се по систему: две прве, две друге и на крају две треће смене, после којих следују два дана одмора. Па, поново истим редоследом. 

− Oдговорност сменског инжењера је велика. Посao je тежак, посебно ноћу. Како је безбедност радника на првом месту, током читаве ноћи сам у комуникацији са свим људима који управљају радом система. Генерално, за све у ноћној смени најтеже је одржати концентрацију, остати будан, посебно око три сата ујутру када је криза највећа. Чињеница је да се људски организам тешко прилагођава оваквом ритму живота и рада то морају разумети сви у нашој средини, пријатељи, сарадници, чланови наших породица, каже Васић. 

Милан Милићевић

Mилан Милићевић ради на машинском одржавању багера за производњу угља „SchRs 800”, у смени Б и истиче да ноћу постоји велики ризик да капци отежају, да сустигну умор и последице неспавања. 

-Зато је потреба за опрезношћу знатно већа, уколико постоје потребе за интервенцијама, не идемо појединачно већ у групама, радимо тимски, тако је много лакше и безбедније. После треће смене, хтео не хтео, мораш бити уморан, изнурен. Ова зима је била блага па самим и услови за отклањање евентуалних кварова на багеру су били повољнији. .Али, није тако када су зиме хладне. Ја лично, више волим трећу смену лети него зими, пре свега јер је ноћ тада краћа. Рад у трећој смени је борба између сна и умора, исцрпљује људски организам без обзира колико се после ноћне смене одмарамо, oбјашњава Милићевић..

Бенефиције

Ко ради у смени остварује право на бенефицирани радни стаж и на додатак на плату. Такође, као и за све остале раднике чија су радна места изложена повећаним ризицима по здравље и безбедност, организују се рекреативни одмори.  

Зоран Ђапић

Зоран Ђапић, дежурни електричар на багеру „SchRs 800“, у трећој смени ради пуне две и по деценије. 

− Већини радника најтеже је када свиће. Временом човек се навикне, са стицањем искуства лакше се подносе кризни тренуци. Најважније је да радимо тимски, да међусобно комуницирамо, да бринемо једни о другима, истиче Ђапић.

Командант багера у смени Б, у ноћи када су новинари посетили раднике копа „Дрмна“ био је Александар Ћирић, први багериста који овом машином управља десет година.

Александар Ћирић

− Ноћни рад је исцрпљујући, посебно по тешким временским условима, када је киша, снег и лед. Концентрација је неопходна током читаве ноћи. Најтежи су рани јутарњи часови, када умор притисне. Тада појачам музику и позовем колеге да не будем сам у кабини. С обзиром на то да радимо две узастопне треће смене, мени је прва увек тежа од друге. Ја сам сменски човек, у смени сам 30 година  на разним пословима и вероватно ће тако бити до пензије. Увек ми је фалило више времена за одмор, за породицу, разоноду, рекреацију… Саветујем млађе колеге да се после сваког ноћног рада добро одморе и наспавају, поручио је Ћирић.

У ноћи обиласка треће смене радника у Дрмну, није било проблема на систему, остварена је производња 15.120 тона угља и откопано 45.000 кубика јаловине. 

                                                                                                                                     Р.Н.