–    Свуда су распоређени радници одржавања, од машинске сале, где су генератори, до подфилтерског постројења. Труде се да свој посао раде одговорно и на време.


Стабилност рада блокова у Костолцу, поред радника у производњи, највећим делом држе радници одржавања и практично су невидљиви за јавност јер њихов рад није мерљив тонама и киловатима, већ брзином отклањања кварова на постројењима. Посетили смо их средином фебруара. Био је то обичан дан, када је било мање интервенција. Иначе, у просеку годишње реализују више од сто поправки.

Тренутно је у сектору одржавања 150 радника који су подељени  на машинску и електро групу, а просек старости је 50 година. То им је, кажу, највећи проблем, јер су искусне екипе, али нема младих да науче и преузму искуство без кога нема квалитетног одржавања оваквог постројења.
– Отишли су нам многи одлични радници у пензију, узели отпремнине, тако да нам је заиста последњи воз да подмладимо тимове – каже Жељко Илић, руководилац Службе одржавања.
– Доброг мајстора не можеш да добијеш, њега мораш овде да ствараш. Имамо одличних мајстора код извођача радова у Приму и међу радницима Обилића. Када бисмо могли те људе да добијемо, решили бисмо све наше проблеме – нада се Илић.
Канцаларије одржавања врве од људи, ту су договори о интервенцијама, планови постројења, телефонирање и координација са производњом. Квар ће отклањати вешто без растерећења блока.
– Недавно смо имали проблем са одшљакивачем и успели смо ланац да поправимо и спојимо само са смањењем снаге котла. Наравно, то није увек могуће – каже Илић.

                                    Нема празника, одмора и слободних дана
У погон нас је повео заједно са пословођом Зораном Павковићем. Тек када уђеш у котловско постројење, постаје ти јасно зашто је промаја узрок свих болести код нас. Са свих страна дува као у тунелу. Одмах наилазимо на велику групу радника која већ трећи дан поправља хаварисани млин. Огроман посао, све су морали да замене. Како рече пословођа Саша Миловановић, упао је зуб од багера, који је са копа дошао транспортом угља и направио огромну штету. Откинуо је једну лопатицу, а дисбаланс је покривио све чак и огроман електромотор.
– Проблем су резервни делови, средства за рад, јер јавне набавке много успоравају процес, а нама треба све одмах и сад – каже Зоран Павковић, пословођа.
Ту су радници нашег одржавања, Прима и Обилића. Дисциплина на највишем нивоу.
– Најгоре је код система за одшљакивање и отпепељивање. Цеви су као од папира, абразивне и имамо заиста много интервенција. Немамо ни довољно искусних радника, па многи од нас остају на интервенцијама и по 48 сати, са паузама које морамо да правимо поштујући закон, додаје Павковић.

 

                                                  Сарадња

              Често се радници срећу и са колегама из Обреновца, размењују искуства, али и позајме нешто од опреме. И тамо и овде проблеми су слични и, на сву срећу, решиви. У току су и припреме за годишње ремонте на оба блока, који ће почети у јулу, а завршиће се крајем августа и до тада треба набавити све, организовати се и утегнути обе машине за рад током наредне јесени и зиме.

Свуда су распоређени радници одржавања, од машинске сале, где су генератори, до подфилтерског постројења. Труде се да свој посао раде одговорно и на време.
– Добри резултати производње за нас су сатисфакција, јер то једино доноси новац компанији. Прошле године, дали смо ЕПС-у 4.801.941.000 киловат-сати електричне енергије и заиста смо поносни и на колеге у производњи које одлично раде свој посао, али сам поносан и на ове раднике – само они знају какве су муке све имали у одржавању стабилности блокова. Међутим, морам да кажем да би проблеме требало брже  решавати на нивоу огранка и на нивоу ЕПС-а, у вези са ефикаснијим системом набавки и  упошљавањем  младих људи који желе и воле овај посао. Није ово за свакога. Ми смо поделили људе у групе, они раде и по сменама и интервентно. За њих нема правог годишњег одмора, нема празника, нема слободног дана када дође до квара на постројењу. Њихов живот предодређује термоелектрана, искрен је Илић.
Обилазимо постројење блока један, а како сазнајемо од одржаваоца, половина опреме која се поквари не може ту да се поправља, већ мора да се комплетна замени. Ту настаје проблем, посебно код пумпи, електромотора, цевовода и вентила. Ноћна мора им је систем за транспорт пепела и шљаке, али га држе стабилним, уз интервенције у најкраћем могућем року, како не би стали блокови. Без тимског рада радника производње и одржавања нема ни стабилности „Костолца“.

Share.

Comments are closed.

Skip to content