2020-08-08T09:08:56+02:00 8. августа, 2020. 09:08 |

Психофизичка припрема труднице за порођај (2. део)

Патронажне сестре пожаревачког Дома здравља, високе медицинске сестре Славица Здравковић, Сања Николић и Славица Николић, које су у оквиру Школе родитељства ангажоване у раду са трудницама на њиховој психофизичкој припреми за порођај, наглашавају значај физичке активности:  

– Редовним  вежбањем се подстиче циркулација, смањује ризик од проширених вена, успоставља бољи рад црева, смањују се отоци, смањује се стрес и нагле промене расположења и повећава се телесна енергија.Постиже се боља координација покрета, успоставља равнотежа, постиже се правилан став тела труднице, сигурно кретање, спречава појава умора, повећава се самопоуздање. Захваљујући вежбама многе потешкоће које прате трудноћу изостају или су сведене на минимум (мучнина, повраћање, болови у леђима, грчеви у мишићима, опстипација).

– Како би вежбање било угодно и пријатно постоје правила која треба испоштовати: јести 1,5 до 2 сата пре вежбање, увек имати поред себе флашицу воде, испразнити бешику, вежбати у прикладној памучној гардероби која не стеже.

Програм вежби

Препоручују се физичке вежбе које имају за циљ повећање опште физичке кондиције и јачање појединих група мишића. Акценат је на јачању мишића карличног дна (Кегелове вежбе) и мишића трбушног зида:

– Вежбе дисања којима се побољшава доток кисеоника;

– Технике дисања које се примењују у порођају;

– Техника релаксације ,у превенцији општег и локалног замора;

– Технике напињања. 

Не саветује се масажа труднице, јер може довести до циркулаторних сметњи већ се може спровести само под надзором гинеколога или физиотерапеута.

– Жене које су активно вежбале пре трудноће, а имају одобрење гинеколога, требало би да наставе вежбање, али смањеним интензитетом и прилагођеним старости трудноће. Уколико се трудница пре трудноће није бавила физичком активношћу, први троместар није време за почетак. Савет је да се по дијагностиковању трудноће почне са правилном исхраном и здравим стиловима живота уз довољно сна, одмора и лаганих шетљи. Други троместар је период када се највише ужива и када трудница осећа да је пуна енергије. Нестаје исцрпљеност и мучнина из првог троместра, тако да вежбе могу бити редовне.

-Стварање стабилне и функционалне породице предуслов је здравог друштва, а период родитељства представља најбитнији период у развоју сваког човека, тренутак када престајемо да будемо само деца и постајемо родитељи своје деце. Ова улога је уједно и најважнија у животу, истичу у Школи родитељства Дома здравља Пожаревац и подсећају да су на располагању будућим родитељима. 

– Од трећег триместра активно се креће са психофизичком припремом за порођај. Програм вежбања је усклађен према функционалним способностима жена и могу да вежбају све до самог дана порођаја. Добра физичака кондиција утиче на бржи опоравак током периода бабиња, скраћује се време потребно за враћање на стање пре трудноће, брже се успоставља нормална статика тела. За жене порођене природним путем прва вежба је шетња.

У оквиру поменутих припрема, партонажне сестре ће труднице информисати о томе шта да понесу  у породилиште: здравствену књижицу и упут за породилиште, крвну крупу и Rh фактор-ако је мајка негативна антитела, пожењно је понети резултат  HIV-а и HBS антигенa, копрокултуру и резултате брисева, последњи налаз ултра звука, рибор за личну хигијену, мрежасте улошке, неколико тетра пелена и пешкир за новорођенче. 

А. М. 

Подршка за остварење овог пројекта обезбеђена је кроз грантове за пројекте у оквиру Другог пројекта развоја здравства Србије и Додатног финансирања за Други пројекат развоја здравства Србије преко Владе Републике Србије из средстава зајма Светске банке.

Мишљења која су овде изнета одражавају ставове аутора и не представљају обавезно и ставове Другог пројекта развоја здравства Србије и Додатног финансирања за Други пројекат развоја здравства Србије, Владе Републике Србије или Светске банке.